Työhyvinvointi strategisena menestystekijänä – onko se todella sitä?

Syksy2015

Työhyvinvointi on kestävä muotisana ja kaikkien huulilla. Arjessa sen kuvaus koskettelee yhä useammin kuitenkin pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä: kiirettä, kuumaa työhuonetta, uteliasta työkaveria tai liian suolatonta henkilöstöravintolan jauhelihakastiketta. Kaikkea mitä kohdataan työssä ja siihen liittyvässä.

Puheissa työhyvinvointi on strateginen menestystekijämme, joka perin usein on varmasti kuntien strategioihin tavoitteineen kirjattukin. Mutta mitä on totuus kunnantalon käytävillä?

Työhyvinvointi on kova arvo, mutta silti niin kantamansa nimen ”työhyvinvointi” taakan alla huohottava ja kovin pehmeä. Kaikki sen muka käsitteenä osaavat avata, mutta valitettavan usein se avautuu arjessa joksikin mukavaksi oloksi, jumppa-humpaksi ja työhyvinvoinnin asiantuntija mielletään organisaatiossaan pahimmillaan risteilyemännäksi.

Strategiset päämäärämme työhyvinvoinnin suhteen voivat olla selvillä eli tiedämme mitä tavoittelemme ja meillä on mittareitakin tätä varmentamassa. Terveysperusteisia poissaoloja seurataan muutenkin kuin vain kerta vuoteen henkilöstökertomuksessa ja pohditaan syitä henkilökunnan poissaoloon. Tehdään päätöksiä henkilöstömääristä ja edelleen mitataan henkilötyövuosia ja seurataanpa tapaturmataajuuttakin. Vertaillaan muihin samankokoisiin kuntiin ja tehdään johtopäätöksiä. Myhäillään tyytyväisinä, kun miljoona säästyi terveempien työntekijöiden ansiosta. Työhyvinvointi on tärkeäksi tunnustettu ja tunnistettu, sillä kohennetaan kunnan taloutta.

Mutta jääkö se työhyvinvoinnin pehmeäksi mielletty ydin kuitenkin kuvaamatta? Uskallan väittää, että potti räjähtää, kun työhyvinvointi saadaan osoitettua selkeästi kunnan taloudessa myönteisenä asiana. Olen viime aikoina pohtinut paljon sitä, että työhyvinvoinnin vieminen strategiseen huippuunsa edellyttää tätä huimaavaa mittaria, jolla osoitetaan toteen se henkilöstön aineettoman pääoman osuus: osaamisen, ideoinnin ja kehittämisen tuloksena syntynyt ihmisten tekemä työ, jota kuntalaisen saamaksi palveluksi kutsutaan. Odotan innolla, onko Marko Kestin ja kumppaneiden luoma työelämän laatu vastaus tähän.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s