Arvovalintoja

Olen kiitollinen siitä, että saan tehdä mielestäni maailman tärkeintä työtä – ohjata, opettaa ja kasvattaa lapsia ja nuoria. Ei ole mitään palkitsevampaa, kuin huomata nuoren löytävän omat vahvuutensa.

Parhaimmillaan nuori saa koulussa onnistumisen kokemuksia, mutta aina näin ei ole. Koulussa oppimiseen vaikuttaa nuoren koko elämäntilanne; oppitunneilla näkyvät perheen työttömyys, väkivalta, sairaudet, ahdistus ja masennus, taloudellinen ahdinko ja yksinäisyys. Koulun aikuisilta vaaditaan herkkyyttä huomata ja huomioida näitä lapsen jokapäiväiseen elämään kuuluvia, usein oppimisen esteitä rakentavia olosuhteita.

Vieläkin kuulemme ihmisten puhuvan opettajien lyhyistä työpäivistä ja pitkistä kesälomista. Opettajia syyllistetään siitä, että he kaipaavat pienempiä opetusryhmiä, terveempiä opetustiloja ja lisää oppilashuollon palveluita. Totuus on se, että vaatiessaan edellä mainittuja asioita opettajat ajattelevat oppilaiden parasta. Kohtaamme joka päivä koulussa nuorten pahan olon ja ymmärtävän ja kuuntelevan aikuisen kaipuun. Opettajan työssä haastavinta on ymmärtää oma riittämättömyytensä, kun oppilaiden tarpeet ja opetuksen resurssit eivät kohtaa.

Käytännössä lasten ja nuorten hyvinvoinnista päätetään budjettia laadittaessa. Halutaanko panostaa opetuksen määrään ja laatuun, turvalliseen ja terveelliseen oppimisympäristöön sekä lasten ja nuorten tukipalveluihin? Kyse on arvovalinnasta, joka päättäjien on tehtävä, ja josta heidän on pidettävä kiinni.

Perusopetus on vaikuttavuudeltaan merkittävin ja euromääräisesti yksi suurimmista kaupungin toimialoista. Valtuutettujen soisi näkevän sen mahdollisuutena tuottaa laadukkaita, tulevaisuuteen tähtääviä palveluja, ei pelkkänä menoeränä. Mitä enemmän panostamme lasten ja nuorten hyvinvointiin varhaisessa vaiheessa, sitä vähemmän he tarvitsevat erilaisia tukitoimia myöhemmin. Tämä on hyvä huomioida erityisesti nyt, kun meillä on mahdollisuus kehittää opetuskäytänteitä nuorimpien turvapaikanhakijoiden kanssa työskennellessä.

KutsunkIn kaupungin päättäjät ja virkamiehet tutustumaan kouluihin ja niiden arkeen. Aito vuoropuhelu ja toinen toisemme työolosuhteisiin perehtyminen rakentavat luottamuksen ja arvostuksen ilmapiiriä, jota tänä päivänä selkeästi kaipaamme.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s