Minun työstä meidän työksi

Kuntien uskotaan etsivän identiteettiään sote-uudistuksessa. Iso osa palveluntuotannosta siirtyy pois ja jäljelle jäävät palvelut on tuotettava sekä keskityttävä kunnan elinvoimaisuuteen. Kuntalaisten hyvinvoinnin johtaminen on uusissa haasteissa monituottajaisissa mallissa. Jämsä on syyskuisen ison ulkoistuksen myötä jo tässä tilanteessa pohtimassa identiteettiään. Strategian uudistaminen on tullut hyvään vaiheeseen.

Muutoksessa on myös tekemämme kuntatyö. Meitä kuntatyötä tekeviä ovat ennen rajanneet selkeät rajat: mihin tulosyksiköön kuulun, mikä on tulosalue yläpuolellamme ja edelleen mitä toimialaa edustan. Jos hyvin on mennyt, olemme osanneet nimetä esimiehenkin jokaiselle tasolle. Vielä tarkemmin olemme pitäneet kiinni meille määritellyistä tehtäväkuvista. Kyllä, se on tärkeää että tiedämme paikkamme ja meille on kirkkaana tehtävämme, joita varten työssä olemme.

Arvaatte, että seuraavaan lauseeseen sisältyy se mutta.

Mutta.

Samalla, kun kunnat hakevat uutta rooliaan muuttuu myös jokaisen meidän työ. Avainsana tulevaisuudessa on juuri se MEIDÄN työ, siirrymme minun työstä kohti meidän työtä, kohti jämsäläistä työtä, jota määrittävät uudet raamit. Strategia ohjaa tehtäväkuviamme ja ne muuttuvat ajan vaateiden myötä. Yksilöponnistuksista etenemme yhä enemmän yhdessä tehtävään työhön. Eikä se työ ole vain virkamiesten tai työntekijöiden kesken tehtävää työtä, vaan… Jämsä-niminen kaupunki ei ole enää tulevaisuudessa byrokraattinen organisaatio, vaan yhteisö, jonka jokainen jäsen eli kuntalainen osallistuu suunnittelemaan omia palveluitaan.

Kyllä. Tämä haastaa meidät pohtimaan oikeita tapoja osallistaa kuntalainen. Ja tämä ei haasta vain virkamiehiä, vaan myös kuntalaiset: osallisuus ei tarkoita loputtomien toiveiden esittämistä virkamiesten suuntaan, vaan todellista osallistumista vaikkapa sen oman kylän hyvinvointiin. Tästä saa jo paikallislehdestäkin lukea mainioita ja NIIN ajassa olevia esimerkkejä, esimerkiksi Koskenpään kiekkokaukalon huoltorakennuksen rakentaminen: kaupunki avustaa tarvikkeissa ja vapaaehtoiset rakentavat. Tai toisena esimerkkinä mainitakseni vapaaehtoisvoimin toimiva Länkipohjan jäähalli. Todellista vastuunkantoa ja aitoa osallistumista. Rahamme ovat rajalliset ja yhdessä meidän on pohtiminen, mitä niillä tavoittelemme. Kaikkea emme voi saada kerralla.

Tulevaisuuden kingi on kuntalainen, asiakas. Ja tämä asiakas on mukana tekemässä jämsäläistä työtä kanssamme. Tämä asiakas ei enää ehkä tyydy pelkästään virka-aikana saamaansa palveluun, vaan jatkossa kuntalaisten palveluajat tulevat laajenemaan. Ison osan tästä hoitaa toki digitalisaatio, kunnankin palvelut tulevat tabletilla tai läppärillä, jopa puhelimella meidän jokaisen kotiin. Sähköinen virkamies palvelee kuntalaisen ajankohdasta riippumatta. Sosiaalisessa mediassa keskustelemme ja hoidamme tehtäviämme eikä se enää riitä, että näissä välineissä meidät tavoittaa vain ma-pe klo 8-16.00. Tämä haastaa totutut käsityksemme työajasta.

Odotan innolla tulevaisuutta. Hyvinvointijohtamisessa meillä on jo uusia suunnitelmia, jossa yhdessä tuumin viemme jämsäläistä hyvinvointia eteenpäin. Odotan kädet syyhyten, mitä muuta tulevaisuus tuo tulleessaan. Kehittäjä on liekeissä! Tästä tulee hyviä juttuja!

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s