Missä haluat, että sinua palvellaan?

Tässä reilu viikon takaisella yrittäjäaamiaisella kaupungintalolla virisi mielestäni perusteltu ja tervetullut keskustelu: miksi ihmeessä Jämsän matkailuneuvonta on ovikellon takana kesäisin. No – mitäpä tuohon sanoa voi, eihän tuossa mitään järkeä olekaan. Porukka nyökytteli harvinaisen yksimielisesti. Paikalla oli mukava otos Jämsän keskustassa ja muuallakin toimivia yrittäjiä. Onhan meillä kiertävä matkailuneuvoja, mutta varsinainen matkailun info-piste on todellakin kaupungintalon neuvontapiste, jossa kesäisin on sulun takia ovet kiinni.

Tilaisuudessa tarjoutui mahdollisuus saattaa koko kaupungintalon neuvonta keskustaan, sinne missä kaikki ovat. Tyhjillään oleva tila laskettelijan aukiolla olisi vapaana, ja varsin kohtuuhintaan saatavilla jo täksi kesäksi ennen kaikkea matkailijoiden, mutta myös kaiken kuntalaisneuvonnan käyttöön. Myös muita vaihtoehtoja on ehdotuksen jälkeen alettu pohtia ja pohditaan koko ajan. Valmistelu on siis meneillään tämän osalta – ratkaisuja ei ole tehty. Olemme valmiita tekemään asialle jotakin.

Käymme keskustelua nyt neuvonnan ihmisten kanssa ja pohdimme yhdessä nopealla tempolla, miten tuleva kesä junaillaan. Asia on meille kaikille iso, koska neuvonnan tehtävänkuva on laaja ja palvelee myös henkilökuntaamme ja talossamme vierailevia monella tapaa. Yhteensovittamista riittää. Mutta meillä on myös halu uudistua ja palvella – asiaa pohditaan ihan aikuisten oikeesti. Olemme täällä asiakkaita, emme itseämme varten.

Miettiessämme ratkaisua, haluamme tietenkin tietää, mitä jämsäläiset toivovat.  Haluavatko asiakkaamme, että olemme heidän lähellään vai pienen etäisyyden päässä virastotalossa. Totuttaisiinko uuteen paikkaan helposti, aiheuttaisiko muutos turhia visiittejä esimerkiksi ikäihmisille, turhia käännytyksiä ovelta? Itse veikkaisin, että läsnäolo ja näkyvyys ihan siellä ihmisten keskellä olisi tervetullut muutos, mutta edustaako ajatukseni asukasnäkökulmaa?

Kukapa lukijoista nyt nopeasti kommentoisi tätä keskustelunavausta vaikka facebookissa, allekirjoittaneelle soittamalla, tai vaikka lehden yleisöpalstalla tai helpoiten tähän blogin perään! Kanavia ajatusten vaihtoon on jokaiselle ja kaikki mielipiteet ovat tervetulleita. Kyselyni on epävirallisempi tapa kertoa mitä olemme pohtimassa.  Avoimuutta peräänkuulutetaan, ja siihen tarpeeseen haluan vastata. Lähtökohtaisesti toivon itse, että rakennamme palveluista sellaisia, jota halutaan. Kustannuksiin tämän ei pitäisi kaatua – isosta ei ole kysymys.

Avaan keskustelun ja toivon runsaasti kommentteja! Olkoon tämä uusi tapa hyödyntää somea valmistelun pohdinnassa vähän epävirallisemmin! Mottonani on – jos haluat erilaisia tuloksia, ala tehdä asioita eri tavalla. Olisiko nyt aika?

2 kommenttia artikkeliin ”Missä haluat, että sinua palvellaan?

  1. Arja Maunula

    Hei!
    Mielestäni tuo keskustaan asettuminen olisi tervetullut asia. Muuallakin, missä olen infopalveluja tarvinnut, ne ovat yleensä olleet kaupunkien keskellä, hyvin tavoitettavissa. Eihän se kaupungintalokaan kaukana ole, mutta tuo ovikello kuullostaa kyllä tosi pahalta. Aivan kuin emme haluaisi tulla häirityiksi.

    Liked by 2 people

  2. u texjak linelov nra mardasirakan ararqneri masin,mtatum es,te inchqan poqr mardik enq menq ev inchqan qich ban enq haskanum kjanqic, irakan arjeqneric ev siruc u havatic mardkanc, shrjaka mijavayri ev iharke Astso nkmtpamb.aetq e hishel ev erbeq chmoranal, vor mard enq, mard!!!na iskapes surb esirum em nran shat

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s