Hyvinvoiva henkilöstö tuottaa hyvää palvelua ja hyvinvointia

Jämsän kaupunki on jo tehnyt sen, mitä monet muut kunnat, kaupungit suunnittelevat eli meillä kuntalaisten hyvinvointityön koordinoiminen on yleishallintoon kuuluva tehtävä eikä enää sosiaali- ja terveystoimen vastuulla. Meillä tämä yleishallintoon siirtynyt tehtävä ruumiillistuu minuun, henkilöstöpalveluiden edustajaan. Olen kehittänyt kahdeksan vuotta Jämsän kaupungin työelämän laatua, nyt näkökulma kääntyy yhä selkeämmin myös kuntalaisiin. Aika loogista, koska kunta on edelleen yksi keskeinen palveluiden tuottaja eli hyvinvoiva henkilöstö tuottaa hyvää palvelua. Asiakastyytyväisyys voisi siten olla uusi mittari henkilöstökertomuksiin.

Heitin Jämsän kaupungin uuden strategian laatimisen yhteydessä ilmoille ajatuksen viiden tähden kunnasta. Tässä yhteydessä bloggasin viiden tähden työyhteisöstä. Helposti viisi tähteä mielletään kalliiksi, luksukseksi kuin hotelli tai Michelin-ravintola. Niin ei välttämättä tarvitse olla. Hyvinvointikertomusta laatiessamme kaudelle 2017–2020 järjestin hyvinvoinnin iltapäivän kuntalaisille ja järjestöjen edustajille. Saamieni yhteydenottojen sisältö tiivistyi siihen, että jämsäläiset odottavat hyvää palvelua siinä suhteessa, että heitä kuunnellaan, kohdataan ihmisinä ja asia hoituu kohtuullisessa ajassa. Ei minusta älyttömiä vaateita tai luksusta.

Näen, että enemmän osallistamalla kuntalaisia, huomioimalla heidän tarpeensa palveluja kehitettäessä ja tekemällä yhteistyötä muiden kuntalaisille palveluita tuottavien tahojen kanssa meillä voi olla se viiden tähden kunta, jonka rakentaminen toteutetaan yhdessä. Tulevaisuus syntyy yhdessä tekemällä ja nimenomaan vuorovaikutuksessa. Strategiamme tähti nimeltä verkostot loistaa ja sen toteuttaminen hyvinvointityössä on keskeistä. 

STM:n mukaan osallisuus merkitsee mukanaoloa, vaikuttamista sekä huolenpitoa ja yhteisesti rakennetusta hyvinvoinnista osalliseksi pääsemistä. Minusta osallisuuteen kuuluu myös vastuu. Ensisijaisesti miellämme vastuun ilmenevän liittyen omiin valintoihimme ja elintapoihimme, jotka ovat keskeisiä terveytemme tai hyvinvointimme rakentumisessa.

Vastuuta on myös tähän yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen osallistuminen ja omien näkemyksiensä esille tuominen. Niin usein ajatuksista kerrotaan jälkikäteen, eikä silloin kun sen aika on. Tietyllä tavalla vastuu ilmenee myös asioiden seuraamisena ja aktiivisena mukaan lähtemisenä asioiden kehittämiseen, kun siihen pyydetään. Tai vaikka ei pyydettäisikään asiakasraadin tai kyselyn keinoin, niin aina voi tehdä esityksiä ja ehdotuksia pyytämättä eri tahoille, esimerkiksi kaupungille tai muille palveluiden järjestäjille.

 Moninaisista syistä johtuen vastuu itsestämme ei ole aina niin itsestäänselvyys tai helposti toteutettavissa. Hyvinvointi on siten vastuuta muista ja muiden hyvinvointi nähdään omaa hyvinvointia lisäävänä tekijänä.

 Näin joulun lähestyessä rohkenenkin haastaa kaikki näkemään sen avun tarpeen ympärillään ja viemään edes sen joulutervehdyksen naapurustossa asuvan ehkä yksinäisenkin henkilön luokse, sinne kotiin, johon vieraiden jono ei jatkuvana jonona kulje.

 Rauhaisaa Joulun aikaa kaikille! Ja vastuullista Uutta Vuotta!

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s